Sunday, August 12, 2012

JOM LOGHAT KEDAH (DRAFT DARI ARWAH)

Mukaddimah
banyak lah ko punya mukadimah
dah dah dah
buat sendiri buat sendiri
;o
sejarah aku dengan loghat kedah
aku dulu dulu masa kecik-kecil YANG SANGAT COMEL LAGI KIUT **boo, ayat wajib kena hailaikk

masa aku kecil dulu dulu, aku ada babysitter la
lokasi nya di area kawasan pedalaman
kampung pedalaman


--------------------------  DRAFT SETAKAT SINI SAJA ------------------------------------

Dari pendapat ibu arwah:

Arwah ber'loghat' utara/daerah Langkawi nya tidak lah terlalu pekat.  Tetapi tengok situasi dan  kawan-kawan, tetapi dengan adik-beradik nya dia akan berbahasa utara sebab seperti yang arwah draf diatas, Arwah dan adik-adiknya Muiz dan Zharif pernah tinggal di salah sebuah kampung Langkawi,   Kadang-kadang aunty terkejut juga kerana byk perkataan yg aunty tk tahu, tapi arwah tahu.  Sini serba sedikit bahasa-bahasa daerah kami, mungkin sesiapa yg berasal dari utara sering mendengar perkataan2 ini.


--> lapaq , hingaq , mengkala, loqlaq , ketegaq , ayiaq . . B)
---> penyegan = pemalas
-----> jgn cari reba = jgn cari pasal (words reba ni aunty baru tahu, itu pun dari arwah dan papanya)
--------> dalam dok kata = dah agak dah (lenggok bahasa)


(dipetik dari tutortuition.blogspot.com)
dahaga air = lapaq ayaq
basikal = beskat/gheghek(gerek)
cuai/clumsy = cemerkap (cemeghekap)
tidoq tak jeghap = tidor tak puas
yang = hat
tension = sakit pala
kicap=toyu
pondan=darai
air kumbah= ayaq acaq
pukul=tibai/balun
lagu ni = 'macam ni'
eksyen/megah = ciwi
kelam kabut = kalut
conteng = coghiang
sawah = bendang
jalan tat = jalan tar
kekwat = kerek = sombong...berlagak
Gemuk = Topui
pasaipa=gena
manja=merap
ceruk=lachuk
bosan=cemuih
menyebai = merajuk
nalanya jauh = jauh sangat...
tertomoih = jatuh tersembam
tat sat = sebentar tadi
Serlum = pakai.   .eg: serlum kasut, serlum" stoking, serlum" baju
dan = sempat
tak dan dan = tak sempat sempat
nyok = nyiur = kelapa
hawin = lempaq/lempar
tauk = buang
sigung = menyiku
handuh = ghimbuk = pukul (dgn benda mcm kayu)
ketumbil = ketumbit
tukul=merton
rojak (bahasa selatan)=pasembur
rojak buah (selatan)=rojak
pencuri = kawaq
hawin = punggai = lempaq = baling (benda)
melengung = termenung
air paip=epek (cemana ntah sebutnya)
beghetuh = maksudnya berlaga atau berlanggaq
seneghih = calaq
menyoronot = sembunyi
benyai ? lembik?eg kalo nak rebuih kacang bendi tu jgn lama
ngenjot = menari
kebuloq = tak lapaq mentekadarah...
lecah = lopak
selut/keleboq = lumpoq / lumpur
segheyat = berenti (hujan)
cedoq ayaq = ceboq ayaq = cebok air
kelippoq2 (mata) = pejam celik-pejam celik
hawin = punggai = lempaq = baling (benda)
simboq = tempias (hujan)
camca = sudu (ini common, semua tau)
sua = hulur
menyorok = sarapan

(cth ayat: Hang dah menyorok dak laghie nie? makna : awak dah sarapan pagi ke belum?
       HATI-HATI BILA MAI SINI, bila cakap menyorok, depa ingat nak makan pagi :-) Aunty)


REBAN (gheban)= RUNTUH)...mcm reban ayam tu..

                   
P/s Kalau anda semua tidak mengenali papa Arwah, Johan, sebenarnya bahasa Penang/Kedah nya memang pekat teramat-amat,   Kadang2 pun melucukan.  Kami dan juga arwah sendiri, kadang2 tak tahan bila dengar kelakarnya sampai nak guling2 ke lantai.      Anak aunty Zharif (adik arwah yg kedua) kalau berbahasa kedah mmg kaw-kaw, sekali dengaq macam bahasa Peghancis (French) pun ada.    ,,,  So... nak dengaq dak... mai ghamai-ghamai jumpaq kami disini.   Sudi-sudikan diri anda. InsyaAllah.

Gambaq2 kenangan bersama Tok yang mengasuh mereka bertiga Arwah, Muiz, Zharif selama 4 tahun.   Aunty ke rumah Tok yg mengasuh baru-baru ini.  Mengimbau kenangan kenangan indah anak2 aunty bersama Tok kesayangan mereka.

Arwah Yasmin,  Mat gee (anak Tok) Muiz dan Zharif yg duduk didepan sekali

Reban ayam ini lah tempat laluan arwah dan adik2 - Reban pun dan di'upgrade' (dulu kecil sahaja)

gambar diatas (Tok bersama Arwah, Zharif dan cucunya


                    












19 pengkritik:

Kenz Jamuary said...

Bila baca blog ni, rasa dekat ngan arwah n family arwah..walaupun tak pernah kenal..Selalu tertunggu2 entry baru wpun bukan dari arwah..-Al-Fatihah untuk arwah..

Kenz Jamuary said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

sgt interesting..untung arwah & adik2 dan belajaq loghat utara ..pekat betoi!...saya hari2 ckp utara dgn anak2 tapi depa dok balaih ckp KL gak.huhuuu...
-zue-

RUBY said...

Al Fatihah to Yasmin........

Nabilah Zamri said...

Semoga arwah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman....

ain syazana said...

dah berbelas tahun tinggal di lgkawi tp maseh xdpt ckp loghat utara.. dulu dgn arwah pun dok ckp kl,dia selang2 kejap utara kejap x :)) malu ngan dia:((

idzman arif said...

rsa syok bila bca kisah dlm blog ie

idzman arif said...

rsa syok bila bca kisah dlm blog nie

MR ke70 said...

saya suka cakap kedah... semoga arwah ditempatkan dalam kalangan orang2 yang beriman.. Al-Fatihah..

syafiq syazwan said...

assalamualaikum...wlaupon sy dri selngor...tp ad hgak skit-2 loghat kdah...wlaupon arwah dh prgi ..tp pnulisn di blog..seolah-olah pnulisan arwah..seni kata dn scara jujurnye..sprti arwah msih hdup..dan sentiasa mngupdate blog nye

syafiq syazwan said...

assalamualaikum...wlaupon sy dri selngor...tp ad hgak skit-2 loghat kdah...wlaupon arwah dh prgi ..tp pnulisn di blog..seolah-olah pnulisan arwah..seni kata dn scara jujurnye..sprti arwah msih hdup..dan sentiasa mngupdate blog nye

Rafizi Rosli said...

menarik btul blog ni. al-Fatihah untuknya.

Rafizi Rosli said...

al-Fatihah untuk arwah.

:) alwayz! said...

maaf..bru tau pasal arwah...
al fatihah untuk yasmin..:(

:) alwayz! said...

maaf..baru tau pasal arwah yasmin..
al fatihah untuk nya...

ZAHS said...

aunty masa mula mula arwah min meninggal berita media punya coretan sememangnya menimbulkan prasangka buruk saya terhadap yasmin namun saya faham sebab arwah jugak sebaya mengalami zaman remaja seperti saya. maafkan saya aunty kerana bersangka buruk dengan anak manis aunty. dan min maafkan saya. awak sememangnya seorang gadis yang unik dan lawa. maafkan saya min berprasangka buruk dan saya juga jeles dengan awak sebab awak terlalu cantik , maafkan saya min seandainya awak baca komen ni. alfatihah :'>

This Is Liza said...

Salam aunty,takziah ea..sy da berulang kali bace pasal arwah...tp baru la ni nk comment..mang sedih...mcm seolah2 kenal lame..
mak sy pn baru sebuln lbih tinggalkn sy coz cancer...sy xsempat tgk arah d saat akhir coz sy tgh final exam..arwah mcm taw2 je..btol2 last paper dia mghembuskan nafas terakhirnya..sy cume sempat menatap jenazah saje...mang sakit kehilangan org yg kita syg..
aunty sabar ye...sy pasti arwah yasmin aman d sana...amin...
al-fatihah

liza said...

Salam aunty,takziah ea..sy da berulang kali bace pasal arwah...tp baru la ni nk comment..mang sedih...mcm seolah2 kenal lame..
mak sy pn baru sebuln lbih tinggalkn sy coz cancer...sy xsempat tgk arwah d saat akhir coz sy tgh final exam..arwah mcm taw2 je..btol2 last paper dia mghembuskan nafas terakhirnya..sy cume sempat menatap jenazah saje...mang sakit kehilangan org yg kita syg..
aunty sabar ye...sy pasti arwah yasmin aman d sana...amin...
al-fatihah

indizcreation said...

bru je tau cite psl arwah...tp...ntah ek...xtau nk ckp cne...dr crite sume arwah ni sgt happening...tp sgt rpt ngn famly...smoga kluarga arwah tabah n sabar hadapi hari2 yg mendtg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...