Wednesday, January 18, 2012

Sekolah = SPM = Suicide. Langkahnya?

Semua org tahu suicide ni sangat sangat sangat dilarang oleh Islam.
Seolah olah mencabul pemberian Allah S.W.T
Oh apa itu suicide ? Bahasa apakah itu ?
Sengaja perli kan?? -.-

Semua orang tahu yang exam itu perkara yang tension.
Jangan tipu ah if tak PERNAH tension. Sedangkan orang dalam kelas aku yang paling pandai tu pun tension nak belajar.
Apa nak buat kalau tension?
Bunuh diri adalah perkara yang paling bodoh sebodohnya.
Sebaiknya buat amal ibadah. Ok? Even kadang-kadang aku sendiri pun tak buat.

Kadang-kadang nak lepas tension ni ada macam2 cara.
Kalau macam aku, aku suka bermain piano.
Aku kadang2 main piano ikut mood, if tengah nak meledak kemarahan.. aku mainlah lagu yang DUMDAMDUMDAM.
tudia, agak lah nak muhong pun. Ada ka piano bunyi DUMDAMDUMDAM?
Bunyik dia TANTANTINTIN lah kot?
Ok tak tak, kita sambung.
Fakta : Bila aku stress/tension, aku makan banyak. Tapi takpernah2 gemuk. Jealous lettew.

Jadi apa benda nak reduce conflict stress/tension ni?
Aku akan selalu buat perkara2 ni utk release stress.

1. Lihat pemandangan di luar.
Kan bagus kita buat ni. Otometik fikiran kita akan berfikir sejenak, teringat perkara2 yang indah serta fikir fasal2 kehidupan kita sebagai seorang manusia, hamba Allah. InsyaAllah kita tenang.
Benda yang kita buat semua ni utk mati. Manusia MEMANG akan mati. Tenangkan fikiran dengan kecantikan alam ok? Contohnya bukit bukau dan pantai. NO! JGN PERGI PANTAI SEMATA MATA NAK TENGOK MINAT/MAT SALEH SEXY. So pervert pfttt.

2. Tidur.
Selalunya orang kaitkan tidur petang tu orang yang pemalas. Hotak hang. Tidur petang sampai ke maghrib tu barulah pemalas. Kadang2 orang tidur sebab STRESS!! Ya,settt tress.
Tau tak antara faktor kita ni stress? Sebab kita ni terlalu banyak berfikir. Ingat, manusia hanya gunakan 5-10% je otak utk berfikir. Dengan tidur tu lah kita dapat rehatkan minda kita yang berkecamuk tu. Kasihankan lah otak awak tu.

3. Jumpa kawan-kawan.
Bagi aku kawan kawan ni selalu membuatkan kita ketawa. Bila kita ketawa, automatik kita lupa tentang masalah. Pastu, kalau tak keberatan cerita la masalah2 kat kawan2 yang korang percaya. Ini tak, if kawan tanya kenapa sedih korang ckap ''PENJAGA TEPI KAIN ORANG LAIN'' la. Tak baik tau. Seeloknya jangan lah pendam k..

Sesetengah orang,dia jenis takbgitahu msalah kepada kawan2 even BF/GF sendiri. Sebaliknya kepada kaunselor. Macam abg agkat ke, adik angkat ke kan kan. Kepada perempuan, jangan korang 'terangkat' kain sudah.

4. Boyprengg Girlprengg
Aku ada pernah search, apa maksud CINTA? pergh, macam pa lagi dok p search segala kan.
Tapi aku berkenan dengan ayat sorang ustaz ni " Cinta adalah perkongsian ''
Kalau dari segi fitrah manusia dan manusia, if kita cinta kat someone, kita akan kongsi apa sahaja. Tak kiralah dengan family ataupun kawan2.
So apa salahnya korang cerita kat boyprengg gerprengg hampa? Apa guna lah hampa ada boyprengg gerprengg sebab nafsu semata mata. Mesti pasangan hampa nanti faham kan?

P/s : If hampa nak ada exam besar2 ka, seeloknya jangan gaduh2 time exam. Lupakanlah sejenak. Hampa sendiri tahu kan pelajaran tu penting. Nampak cam bodoh je jangan gaduh time exam, but who knows, implikasinya nanti dpt result teruk. Nak ke jadi cam ni

Lelaki 1 : Weh, hang SPM berapa A?
Lelaki 2 : Aku takda A la.
Lelaki 1 : Hang biaq betul? Dulu kemain trial kau 7,8 A
Lelaki 2 : Aku jadi camni sebab time jawab exam aku tengah frust ngan awek aku.
Lelaki 1 : Pulak dah. Sampai bawak ke exam ke bang ?

5. Menangis sepuas puasnya
Selalu nya perkara ni dilakukan oleh kaum hawa la. Kaum Adam pun mungkin ada. Alah, bukan kau nangis sebab nonggeng ngan cikaro. So don't worry lah. Sebab lepas nangis ni kita aku rasa puas tau. Dan selalunya lepas nangis korang akan rasa nak 'bangkit semula' dan rasa 'takperlu la ingat masalah tu lagi' kan kan kan :D

So tu lah yang aku buat dan bagi aku itu berkesan. Banyak lagi sebenarnya, tapi perkara2 ni sebenarnya terpulang kepada individu. Don't worry be happy. PEACE WATLEK COOL.

***

Isu delete fb.
'' Kau kenapa deactive akaun fb weh? ''
'' Asal kau delete? Bajet nak belajar lettew ''
'' Hek eleh, kompom bukak balik tu FB tu ! "
'' Nak belajarlah konon delete fb tu ? "

So ini lah kenapa aku deactivated. >>> lihat gambar. Mekasih.


klik utk pembesaran













PUAS?!!!!!!!

2 pengkritik:

Umie Faudzi said...

arwah seperti da tahu ajalnya semakin dekat . cuba baca betul betul . arwah ada menyebut tentang mati . hurmm . sebak sekejap

Anonymous said...

takziah buatnye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...