Saturday, November 6, 2010

Masih Ingat kah hampa tentang Allahyarham Tan Sri P. Ramlee ?

yes , title ada kena mengena kali ini.
Nahh nahh , aku bagi satu sample video untuk hampa memperingati Allahyarham Tan Sri P. Ramlee . KLIK SINI PELIS

Nak videowalking pon boleh kat youtube. Jangan videowalking kat tempat pelik pelik sudah.
Aku ada tengok documentary P.Ramlee ni dekat Astro History channel 555
*kepada sesiapa tak melanggan channel ini , disarankan langgan la. Sebab channel ini ada banyak manfaat tentang sejarah. esp kpada yang agak-buta sejarah. (macam aku)*

Aku bet mesti hampa hampa dan hampa hampa ni kenal P.Ramlee kan ?
Eee , jangan tipu. Dekat Astro Ria siap ada suruh tekan butang R lagi kan bulan oktober ri tu ? Nak tipu konon.

ok. Aku punya dengar documentary dia dengan bersungguh sungguh .
Memandangkan aku memang minat P.Ramlee ni sejak mama aku mengandungkan aku lagi.
(hah , percaya la tu)

aku dapat cekidautt pasal kematian dia .
Ya , memang dia meninggal sebab heart attack . tapi heart attack tu sebab dia tertekan.
Kesian kan ? Menangis nangis air aku depan tivi haritu .
Antara operator suara tu bgtahu (translate eng-malay)
'' Sebelum dia meninggal , lagu dan filem filemnya sudah tak laku . Tak diterima dan jugak dilayan kasar oleh media. Hidup dia macam kais pagi makan pagi , kais petang makan petang. Pernah salah seorang rakan beliau datang ke rumah dan mendapati P.Ramlee hanya makan nasi berlauk telur sahaja. Sebelum dia meninggal juga , filem terakhir beliau 'Laksamana Do Re Mi' telah terpilih dalam calon award festival Filem kot(akudahlupa la sorry) (di luar negara maybe ?) .Bila dia tiba dalam dewan award tu semua orang tak menyambut kedatangan beliau seolah olah beliau bukan lagi seorang bintang . ''
ok stop stop . Aku dah nangis depan pc dah ni .

'' Pada 29 Mei 1973 , P. Ramlee disahkan meninggal kerana lemah jantung . Pada upacara pengebumian beliau , tanpa dijangka ratusan peminat Allahyarham Tan Sri P.Ramlee datang mengiring beliau ke tanah perkuburan . Ya , Tanpa Dijangka ! ''
so , kesimpulan aku dapat tahu..
Sesudah kematian beliau barulah orang ramai sanjung dia. Siap diberi gelaran Tan Sri pada tahun 1990 .
Rumah dia pun dah diubahsuai jadi "Pustaka Peringatan P Ramlee" .
Jalan somewhere di KL pun ada nama '' Jalan P.Ramlee ''

Tengok tengokk ?? Nak lagi ? nahh nahh.

menurut beliau dalam Documentary P. Ramlee ,
'' Tanpa lagu lagu tradisional Melayu nanti , nanti 10 hingga 20 tahun nanti anak anak kita kian lupa akan lagu lagu Tradisional Melayu ini seperti dondang sayang , menari macam zapin dll ''
*ok dll tu aku boh sbb aku lupa la*

tengok. Btul kan apa terjadi sekarang ? Music barat yang tah apa apa di agung agungkan .
Tapi lagu klasik sendiri macam dah pupus.
*ahh , aku ni cakap saja. Tapi aku pon sama T__________T*

jadi kita ni tengah dibuai dengan industri barat ni, fikir fikir lah sama asal keturunan kita ye ^_^
Peace No War
ehh , maksud saya
Damai tiada perang !
*erkk , macam pelik je =__=''*

SUMBER : http://ms.wikipedia.org/wiki/P._Ramlee


P Ramlee
(Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh)
1929-1973
AL- FATIHAH

7 pengkritik:

ENCIK TIKUS said...

en.tikus pun minat p.ramlee tapi minat yasmin jugak, erk ? o.O

YasminJHunwick said...

apa apa ? ulang lagi ? HAHA xD thnks kerana membaca

Anonymous said...

sepanjang zmn kn hasil seni dia..

tgk teater muzikal p.rmlee, twos dpt gmbrn ksluruhan~

Papa said...

Hellooo.... excuse me....I am looking for my ----- well,not just Tan Sri P Ramlee (not just a fad but an icon, a genius and his legacy lives on forever)...it is very sad but a fact that human being is always being recognized and remembered whn they are no longer in this world.....so my little "Bean" girl- the morale of the story is "cherish the moments with your love ones ya"....ciao!...

Yasmine Jay said...

Papa =__=''
Okay .. thankyou papa..appreciate your comment..
MUHEHHEE

NaJib the Avenger™ said...

wah!
lawalah gambar min tngh main piano 2....
teringin nak tngk min main piano in front me
;)

Unknown said...

masih.. sy masih ingat beliau.. beliau mcm awk (periang).. sy suke baca blog awk yg cute & lucu ni.. sy akn slalu doakan awk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...