Tuesday, July 9, 2013

NOVEL Yasmin J Hunwick

Assalamualaikum wbt ,
Sebelum aunty mulakan coretan kali ini, aunty ingin mengucapkan Selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak.  Dimana dengan jelasnya kita ketahui bahawa bulan ramadhan banyak memberikan kita pahala dari segala sudut, perbanyakkan sedekah, tadarus Al-Quran selain dari menahan diri dari lapar dan dahaga.    Teringat kata-kata Arwah Ibu aunty,  memang kita tunggu bulan ramadhan setiap tahun, takut tak sempat bertemu ramadhan akan datang.  Buat Ibuku arwah  Hanisah Abdullah, Nina (panggilan mak aunty kepada aunty) takkan lupakan kata-kata mak, Nina pegang semua kebaikan yang mak tinggalkan pada Nina, selain mak lah yang menjaga Yasmin dari lahir sehingga berumur 6 bulan di Beseri, Perlis kerana masa itu tiada pembantu rumah dan mak ralat untuk tinggalkan kepada penjaga lain.    Sehingga akhir hayat Yasmin, Yasmin ingat lagi banyak kebaikan yang mak tinggalkan.   Alfatihah buat kedua-dua insan yang aunty segani, Arwah Ibu Hanisah dan arwah Yasmin Johan

Suka duka kisah anak ku di sini





Papa arwah menatap cover CD dgn pandangan sayu
..... berbalik kepada Novel YJH, aunty mengucapkan ribuan tkasih yang tidak terhingga kepada Penulisnya Syimir Yunusi kerana telah lakukan misi ini dengan jayanya, walaupun beliau seorang pelajar Mekanikal Engineering di salah sebuah institusi tinggi di Bukit Mertajam, beliau juga bukan penulis buku tapi garapan dari blog arwah, kejadian dari kisah-kisah benar dan cerita esklusif terutama dimalam kejadian,  konversation antara kami dengan arwah berdasarkan cerita blog, cerita dari kawan-kawan arwah telah disatukan menjadi satu cerita benar. .. Tabik aunty, ini bukan satu kerja senang.  Penilitiannya selama 6 bulan dengan membuat penyelidikan diinternet, blog, beliau datang sendiri berjumpa kami dan akhirnya terhasil input penting untuk menjadikan novel ini ekslusif.

(Luahan aunty di wall fb Novel YJH)

TQ aunty kerana yang telah membaca novel LOVE YASMIN dan yg sedang menunggu dan sedang menempah untuk cetakan kedua, harap dapat bersabar. Keluaran novel ini yang agak terhad kerana mengikut tempahan pembeli sahaja. Dengan adanya novel ini, bukan untuk riak tapi inilah arwah Yasmin permata kami,,,keceriaannya, kasih sayang dan ketegasan kami membesarkan arwah, kemurungan dan tanda2 bila arwah hendak meninggal, perubahan yg amat ketara kerana kedua2 anak dan papa arwah sangat rapat tetapi tragedi berakhir disebabkan selisih faham disaat akhir. Aunty redha.... Kerana menganggap dia adalah insan istimewa yang dipilih untuk menjadi anak kami, kami sering pujuk hati sendiri bahawa anak atau sesiapa sahaja yang bernafas didunia ini semuanya milik Allah swt, kami ibubapa diamanahkan untuk memelihara, mendidik dan memberi ilmu dunia dan di akhirat. Dia idola Aunty, kadang2 kami terkenang masa arwah kecil2, senang untuk dijaga dan bila remaja, jiwa pun ikut serentak dgn dunia remaja. Melalui novel ini, jika ada kekurangan dari mana-mana aspek, kami memohon maaf. Untuk pengetahuan semua, Syimir,penulis buku ini tiada kena mengena, tidak pernah berkawan atau bersaudara dgn Arwah. Syimir hanya mengenali Arwah selepas pemergian nya 100 hari melalui blog arwah yg ditulis oleh aunty sendiri. Jiwa mereka boleh dikatakan sama, perjuangan untuk membantu Palestine.. dan kedua2nya juga punya karekter yg sama.. 'silence but very observant'. Luahan hanya dapat dilakukan di blog dan tulisan masing2. Aunty panjatkan kesyukuran kerana semua berjalan dengan lancar. CD yang aunty sumbangkan untuk semua pendengar, ada yang telah dipublish di Territory YJH dan ada yang aunty sendiri simpan. Bagi aunty alunan nya sungguh enak walaupun sesetengah lagu masih kurang sempurna (arwah masih belajar grade lagi).  Sebahagian lagu dirakamkan oleh aunty dan sebahagian lagi dari arwah sendiri. Setiapkali mendengar, setiap kali itu mata ini berkaca. Buat pembaca/pendengar sana, aunty mohon selepas mendengar CD ini, sedekah lah AlFatihah buat ketenangan arwah disana.



(dibawah ini petikan dari Penulis, SYIMIR kepada pembaca-pembaca Novel YJH)

Bedah Buku Love Yasmin:

-tajuk diadaptasi daripada filem 'Love Nora' yang mengisahkan seorang lelaki yg kehilangan isterinya dan isterinya dah siapkan email2 utk dihantar kpd suaminya setelah ketiadaannya kelak.. setelah kematian isterinya, setiap hari suaminya akan mendapat emel drpd isterinya utk memberi kekuatan dan semangat kepadanya setelah dia tiada. emel itu dihantar oleh kwn si isteri yg ...diamanahkan utk hantar emel tu setiap hari.
-17 bab mewakili umur yasmin semasa kejadian
-setiap bold alphabet dalam setiap bab akan membentuk perkataan 'YASMIN JOHAN HUNWICK LOVE U' (ada kekhilafan dalam bab 9 dimana huruf 'H' tidak dapat dibaca mesin)
-isi perbincangan yang sering terjadi antara uncle johan dan yasmin diselitkan dengan isi ceramah2 ustaz don, ustaz azhar dan ustaz haslin bollywood.
-yasmin peminat tegar ustaz azhar idrus.
-perkataan 'blankpage' tu sebenarnya salahpaham pihak pembuat plate buku.. sepatutnya page itu kosong tanpa tulisan.
-L pada kulit buku diwakili oleh ibu jari dan telunjuk yang membentuk L. Bukanlah typing error seperti yang difikirkan..
-tulisan kecil besar kerana pencetak mahu menjimatkan ruang.. novel sepatutnya 360 m/s (nak jaga berat buku, bimbang effect pos)
-jika dimuatkan semua kisah yasmin yang diperolehi sepanjang 2 kali kunjungan ke langkawi, mungkin novel ini setebal Lagenda Anak Setan, tetapi demi menjimatkan kos pos dan kebanyakan pembeli terdiri drpd pelajar sekolah dan universiti, sy terpaksa singkirkan beberapa event yang terjadi.
-novel ni memuatkan kisah2 yasmin yang terpenting dan beberapa hasil nukilan syair dan sajak, lagu2 kegemaran dan juga ucapan2 keluarga dan rakan rapat. ia juga memuatkan album keluarga yasmin.

banyak lagi yang ingin dikongsi tetapi kesuntukan masa. jumpa lagi.


                                                                -----------------------
Nota:

Banyak pandangan dan juga pertanyaan yang aunty terima mengenai novel ini.  Mungkin antara mereka baru untuk mengetahui tentang adanya novel ini, antaranya:

- Ada dapat keuntungan keatas jualan novel atau CD, kenapa tak buat e-book saja   ? 
   Tidak ada untung, tolak kos buku dan pos, hanya ada lebihan RM5 untuk diagihkan ke Tabung Palestine.
- Kenapa nak citer semua yg byk privasi keluarga?
  Papa arwah kata biarlah ketengahkan cerita terutama ke'ralat'an dirinya memarahi arwah.   Padahal mereka berdua memang rapat.  Jadikan buku tu sebagai cerita yg sebenar, untuk memberi pengajaran diluar sana. Ada cara hendak menegur anak. Aunty anggap ini suratan takdir kerana kedua-duanya memang amat rapat, suka bergurau senda, tapi perpisahan untuk selama-lamanya diakhiri oleh tindakan meraka berdua dgn sikap yang  memang diluar jangkaan.  Aunty redha....:'(
- Macammana Penulis tau semua citer ni aunty, dia siapa dgn aunty?
   Dah aunty terangkan diatas ..
- Piano P.Ramlee tu arwah main dimana?
   Di Pustaka Peringatan P Ramlee, Setapak semasa kami pergi melawat pada Disember 2010.   Rezeki arwah dapat bermain setelah membeli buku Biografi  dan not piano lagu-lagu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.   Penjaga sekuriti disana berkata piano ini agak privasi sebab hanya anak Allahyarham TSPR, iaitu Sazali sahaja kerapkali datang bermain.  Tapi itu lah kata orang rezeki, sememangnya TSPR adalah idola arwah.

 



YASMIN sayang mama.  Mama harap Yasmin redha dengan pengeluaran novel ini.    Apa yang mama mahu sekarang agar Yasmin dapat saham disana, kebaikan yang yasmin tinggalkan.  Mama sudah tak dapat sediakan apa-apa lagi untuk Yasmin hanya mama boleh bersedekah atas nama Yasmin dan berdoa, juga doa dari papa, adik-adik dan saudara-saudara Islam Yasmin yang masih berada dialam maya ini.


Wassalam ..alfatihah.




38 pengkritik:

Unknown said...

Al fatihah..smoga roh min tenang disana..walaupun x kenal yasmin masa hayat saya bersyukur dgn kebaikan yg yasmin tggalkan selepas kepergian arwah..arwah telah membuka mata dan hati saya..syukran jazilan..buat mama,papa n adik2 smoga terus tabah dan kuat tempuh qada dan qadar yg Allah tentukan..saya sentiasa dibelakang kalian..

Unknown said...

Al fatihah..smoga roh min tenang disana..walaupun x kenal yasmin masa hayat saya bersyukur dgn kebaikan yg yasmin tggalkan selepas kepergian arwah..arwah telah membuka mata dan hati saya..syukran jazilan..buat mama,papa n adik2 smoga terus tabah dan kuat tempuh qada dan qadar yg Allah tentukan..saya sentiasa dibelakang kalian..

Unknown said...

Al fatihah..smoga roh min tenang disana..walaupun x kenal yasmin masa hayat saya bersyukur dgn kebaikan yg yasmin tggalkan selepas kepergian arwah..arwah telah membuka mata dan hati saya..syukran jazilan..buat mama,papa n adik2 smoga terus tabah dan kuat tempuh qada dan qadar yg Allah tentukan..saya sentiasa dibelakang kalian..

Anonymous said...

Waahh sudah ada novel tentang arwah :) kalau dapat beli, best juga.. dapat tahu tentang arwah :)

Syimir Yunusi said...

tq aunty n famili for everything.. lpas ni kalau sy p langkawi lg, bleh laa hang out, p picnic buat bbq ka, sempoi jugak. hehe. ayesha kan suka kmbg, sy dah blajaq bbq kambing. best. hehe. apa2 pun sy mintak maaf atas sebarang kekurangan dan masalah yg timbul sepanjang penghasilan novel ni.. insya Allah lebihan duit tu nanti sy akan umumkan ke mana hala tujunya..

Anonymous said...

assalamualaikum..semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.amiin.arwah sangat beruntung kerana mempunyai ibu dan bapa yang sangat menyayanginya.beruntung jugak arwah kerana dijemput pulang ketika usia masih muda..suatu ketika dulu saya pernah dimalukan oleh guru dgn teruk dan di khalayak ramai kerana tidak mampu membayar yuran sekolah..saya hampir mahu menamatkan hidup saya.terapi saya masih punya Allah dan bersyukur tidak mengambil tindakan yg bodoh itu.arwah beruntung kerana hidupnya penuh warna.

Unknown said...

AL-FATIHAH untuk arwah yasmin . alhamdulillah , semoga bulan ramadhan ini diberkati kepada semua umat islam dan family aunty :) kisah yasmin pun saya tahu sejak pemergian dia yang ke-100 hari . sejak tu terus berminat nak tahu kisah dia , hope novel cetakan kedua novel love yasmin saya boleh dapat :( i really hope i can get 1 of the novels.

Unknown said...

semoga roh yasmin dicucuri rahmat oleh ALLAH S.W.T . aminnn

YasminJHunwick said...

Salam Rara, untuk novel sila order dengan penulis diadi fb,SYIMIR YUNUSI
http://www.facebook.com/#!/msmypalestine?fref=ts

nadia said...

Salam ramadan auty dan keluarga.
Alhamdulillah, nadia berkesempatan utk memiliki novel ni cuma belum habis bc lagi.

Ingat nanti kalau dah habis nak review sikit pasal novel ni.

Anonymous said...

sdihnya bl bc coretan aunty ni.smga aunty tabah dgn smua yg brlaku.

Anonymous said...

Mana nak dapat buku ni auntie ? Hm. Boleh saya menempahnya ? Harga buku itu berapa? Harap auntie boleh jawab soalan saya :)

YasminJHunwick said...

Salam, buku ini hanya boleh didapati dari penulisnya SYIMIR YUNUSI, sila add beliau di fb dan inbox order anda. Sila tanya harga kepada penulis sebab ini untuk cetakan kedua, cetakan pertama telah habis ditempah. http://www.facebook.com/#!/msmypalestine?fref=ts

Anonymous said...

Aunty, tak boleh copy link fb yang aunty kasi tu, nak beli :(

YasminJHunwick said...

http://www.facebook.com/#!/msmypalestine?fref=ts

Unknown said...

alfatihah untuk yasmin,,
sy amat terhibur dengan novel tu..

MissMrs_Flowers said...

salam...selamat berpuasa aunty n family..
alfatihah..semoga arwah tenang kat sana aunty..
mcm mana nak beli buku tu aunty?

MissMrs_Flowers said...

salam..selamat berpuasa untuk aunty n family..

al-fatihah untuk arwah..semoga arwah tenang kat sana...

aunty, macam mana nak beli buku tu?

ain athirah said...

aunty, mana boleh dapat novel tu? Nak sangat bace kisah arwah.

Miss Little Star said...

Salam aunty, salam Ramadhan al-mubarak.

Saya nak tanya, novel ni ada dijual tak di store book area Johor Bahru? Teringin nak membacanya.

Anonymous said...

salam aunty mne bole dpt novel ni ye..sy tringin nk baca novel dan kisah arwah yasmin...

Paradise said...

saya nak tanya . macam mana nak dapatkan novel ni ?

Anonymous said...

I feel sympathy to Yasmin's parents, may Allah give them patience. And as a Muslim I would like to give an advice. Please show your care and kindness by taking off all the pictures of Yasmin, since we know according to Muslim scholars it is haram for a woman to put her picture (s) on social media as it opens the door to ftnah (temptation, to the opposite sex). I'm saying this merely because I care. May Allah have mercy on Yasmin.

Anonymous said...

May i know..how to buy the book.. :/

Anonymous said...

Sye rase sedih bile denga cite ni..tp sye tringin untuk mndapatkn novel love yasmin ni..tp sye x tau bgaimne carnye..sye brdoa agar arwah sihat di sana..to boleh bg tau x mcm mne nk dapatkn buku ni..sye nak sangat..

nur afiqah said...

Sye rase sedih bile denga cite ni..sye rse trtarik untuk memiliki novel ni..mcmne nak dapatkannye..boleh bg tau x..sye doakan agar arwah sentiasa sihat d sana..kalo boleh sye nak sangat buku ni..dh 3 bulan sye tunggu untuk memiliknye.. :(..

Anonymous said...

Sye rase sedih bile denga cite ni..sye rse trtarik untuk memiliki novel ni..mcmne nak dapatkannye..boleh bg tau x..sye doakan agar arwah sentiasa sihat d sana..kalo boleh sye nak sangat buku ni..dh 3 bulan sye tunggu untuk memiliknye.. :(..

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM salam takziah aunty..saya tertarik untk mngetahui jlan cerita ttng arwah..buku nie still djual ke??

Tasneem little kidz world said...

assalamualaikum aunty sekeluarga..walaupun sy x kenal arwah yasmin secara reality n baru je terbaca serba sedikit coretan2 arwah dlm blog..sy rase mcm da lama knal arwah..sy x pernah jemu membaca isi2 dlm blog ni wlaupun berulang kali..mcm ade sesuatu yg terdetik kat dlm hati after bce blog ni..but i can't describe it..AL FATIHAH sy sedekahkn kpd arwah adik yasmin..smoga roh arwah tenang berada di sana..amin

Tasneem little kidz world said...

assalamualaikum aunty sekeluarga..sy harap aunty dapat tabah dlm menjalani kehidupan...walaupun sy x knal arwah secara reality but after sy bce coretan2 arwah dlm blog ni ,,sy rasa mcm da lama knal dgn arwah..mcm terdetik smething dkat hati ni after bce blog arwah..but sy xtau nk describe mcm mana perasaan ni..sy x pernah bosan baca isi2 yg ada dlm blog ni wlaupun da ulang banyak kali..di kesempatan ini sy ingin menyedekahkn AL FATIHAH buat arwah yasmin & semoga roh arwah dan rakan2nya tenang di sana serta ditempatkan di kalangan klompok soleh dan solehah..

Tasneem little kidz world said...

assalamualaikum aunty sekeluarga..walaupun sy x kenal arwah yasmin secara reality n baru je terbaca serba sedikit coretan2 arwah dlm blog..sy rase mcm da lama knal arwah..sy x pernah jemu membaca isi2 dlm blog ni wlaupun berulang kali..mcm ade sesuatu yg terdetik kat dlm hati after bce blog ni..but i can't describe it..AL FATIHAH sy sedekahkn kpd arwah adik yasmin..smoga roh arwah tenang berada di sana..amin

Anonymous said...

Msih ada lg ka nvel nyh?

Radhie said...

Aduhhh korang yg ske bertanya tanpa usaha nihh.. Letih la aunty tu nk jwb soalan sama 400kali. Cuba refer komen2 sblm ni mana dan bagaimana nak dptkan buku tu. Jgn sme nak kena suap je.

'Allahummaghfirlaha wa'afiha wa'fuanha'

aida said...

Al fatihah.. sya sbelum ni.. x pernah tahu ttg yasmin... td pusing2..ramai sbut ttg bloger remaja ni.. sedih ceritanya... sebak.. semoga rohnya dicucuri rahmat...

Anonymous said...

assalamualaikum..mamne sy nk bli novel ni?trima ksih

mr.lonely~ said...

novel masih ada ke?

Unknown said...

Good.
http://gempaqhampehgas.blogspot.com

Anonymous said...

ad jual kdai buku x???area utara,mcm kdai buku popular....dh lme cri....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...